riaaandewandel.reismee.nl

Astorga

He he ik kan eindelijk een keer normaal typen. Het ging echt niet meer

met mijn mobiel. Het toetsenbord ging het steeds slechter doen ik kreeg bijna geen woord meer normaal geschreven, maar op het adres waar ik nu slaap staat een computer die ik kan gebruiken dus even nog wat laatste berichtjes.


Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Spanje het land van de zon was en zwoele nachten... Nou mooi niet. Ik ben vandaag precies 3 weken in Spanje en ik heb precies 3x in de korte broek gelopen. Valt dat even tegen! Ik dacht een mooi bruin kleurtje te kweken, maar als dat zo doorgaat dan schiet dat niet echt op. Vandaag (woensdag) was het de hele dag regen en onweer.


Over 42 km heb ik mijn nieuwe mobiel. Die ik in Ponteferade kan ophalen. Op dit moment loop ik steeds 30 km per dag ,maar dat gaat de volgende twee dagen niet lukken er moet flink geklommen worden. Ik hoop in ieder geval dat ik voor zaterdagmiddag in Ponteferade aankom anders is het postkantoor gesloten en moet ik daar blijven.

Vandaag ben ik door Astorga gekomen en daar de kathedraal bezocht die echt heel erg mooi is. De laatste dagen heb ik genoten van het vele alleen lopen. Op een een of andere manier zijn de wandelaars wat verspreid waardoor je tenminste niet meer zoveel mensen om je heen heb. Alleen bij de slaapplaatsen loop je echt in een fuik en is het overvol.

Het landschap is veranderd, nu na Leon is het nog redelijk plat, maar je ziet de bergen om je heen en ik loop langs veldwegen met struiken, bosjes en akkers. Lekker lopen in ieder geval. En al heeft het veel geregend vandaag, toen het tussendoor droog was werd je toch gerakteerd op geuren van lavendel, thijm en brem.

Over de mensen: Hollanders kom ik bijna niet tegen. Die zullen er vast wel lopen, maar ik ontmoet ze niet. Ik zie voornamelijk Fransen, heel erg veel Amerikanen, Duitsers, Brazilianen en Zuid-Koreanen/Japanners. Tussen de laatsten zie ik echt het verschil niet. Ik ben jaloers op die Fransen, het zijn voornamelijk stelletjes die alle tijd nemen, zestigers, die al lekker met pensieon zijn. Die mogen er op hun 62 e er al uit. Heerlijk toch!

De Zuid Koreanen zijn echte schatjes. Zo super beleefd. En al heb je maar een paar zinnen met ze gesproken, als je dan weggaat moet er geknuffeld worden. Als ze je op een later tijdstip dan weer zien dan beginnen ze heel hard te giechelen. De rugzakken van hen zijn super netjes. Het lijkt wel of alles gestreken is. Velen zijn helemaal incognito. Eerst en sjaal om het hoofd dan een hoedje op dan een monddoek en dan een zonnebril. Ik weet niet of het nou voor het stof is of tegen het beetje zon zo af en toe.

Verder heb ik een Amerikaan ontmoet die iedere dag 60 km hardloopt. Als je aan hem vraagt heb je dit of dat gezien dan haalt ie zijn schouders op. Vindt ie niet belangrijk. Voor hem tellen de kilometers. Nou snap ik best dat iedereen De Weg op zijn eigen manier doet maar dat snap ik echt niet.

Verder zijn er ook nog nachtwandelaars. Die beginnen s nachts te lopen, wachten tegen 8.00 uur s morgens dat ze een herberg in kunnen, gaan slapen, eten , hangen rond en gaan in de nacht weer wandelen. ???

Wat zie je dan van het landschap? Gek toch allemaal.

Waar ik me steeds meer aan stoor is de rommel langs de weg. Ik zie toch steeds meer plastic flessen en papier aan de kant. Er hing vandaag zelfs een bikini in een boom en ik heb al ik weet niet hoeveel versleten schoenen op paaltjes gezien. Daar erger ik me echt heel erg aan. Je bent verdorie te gast in een ander land neem je rotzooi mee. Maar mensen willen blijkbaar erg graag laten merken aan anderen dat ze als pelgrim hun schoenen hebben versleten. Totaal geen pelgrim gedrag lijkt me. En hier in Spanje is het niet zo moeilijk om je afval kwijt te kunnen. Er staan genoeg prullenbakken en containers. Dat was in Frankrijk wel even wat anders. Daar moest je de prullenbakken zoeken als een naald in een hooiberg. In een gesprek daarover kwam ik er achter dat sinds enige tijd er een nieuwe regeling is in Frankrijk. De mensen moeten per kilo huisafval betalen. Vervolgens bracht iedereen zijn afvalzakjes naar de gemeentelijke prullenbakken. En sinds dat moment hebben de gemeenten overal de prullenbakken weggehaald. Nou vind ik het niet zo erg om rommel mee te nemen in mijn rugzak, maar het werd een beetje lastig met lege yoghurt bakjes. Als je die dan een beetje fijn kneep had je verdorie de rugzak weer vol met yoghurtspetters.

Ik heb van de week nog gegeten met een Australische dame, van 75 jaar! Jee, ik teken ervoor om op mijn 75e nog iedere dag 25 km te kunnen lopen. Was echt een heel leuk mens.

Zoals ik al schreef het is nu lekker rustig met lopen. Ben ik even af van dat hele tijd Buen Camino gedoe. Het is de traditie dat je dat zegt als je iemand voorbij loopt of als iemand jou voorbij loopt. Of je zegt Ola. Maar jee, met al die mensen blijf je dat zeggen. En op een dag kun je wel een paar keer dezelfde persoon tegenkomen en als maar Buen Camino zeggen dat hangt me dan echt de keel uit, dus op een gegeven moment dan mompel ik maar wat.

Wat zo bijzonder is, zijn al die ooievaars hier, zo leuk. Er zitten overal nesten in de kerktorens, het zijn wat van die vierkante torens en echt in iedere toren zie je wel een nest. Vaak ook met kleintjes. Ik krijg ze alleen niet goed op de foto. Het is sowieso al een wonder dat ik nog wat kan fotograferen want de camera van mijn mobiel doet echt raar.

Met lijf en leden gaat het nog allemaal prima, ondanks de hele dag in de regen en dus hele natte voeten heb ik geen blaren gelopen en verder heb ik nergens last van. Ja slaaptekort, maar dat zal wel zo blijven. Went ook wel weer.

Met de rugzak gaat het ook uitstekend, als ik ergens zonder rugzak rondloop voel ik me zelfs een beetje kaal.

Het is wel zaak om uiterst secuur te zijn met het s morgens weer inpakken voor je het weet vergeet je wat. Zo ben ik de oplaadstekker van mijn telefoon ergens vergete, vergat ik tot 3x toe mij stok, moest ik weer terug en ben ik zelfs ergens een onderbroek kwijt geraakt.

Ik loop nog steeds een kerk ik die open is, maar in Spanje zijn juist die hele kleine oude kerkjes gesloten, wat ik wel jammer vind.

Zo, jullie weer een beetje bij met gewone taal. Maar ik had al uit de reacties begrepen dat het wat jullie betreft wel wat langer kon duren met die s sen en f fen. Maar vandaag haperder er nog veel meer dus het was geen doen meer.


Reacties

Reacties

Catharina Smits

Hoi RIa, wat een avontuur!! Keigoed van je! Ik zie het allemaal voor me. De lavendelrijen, prachtig.
Fijn dat je straks een nieuwe mobiel krijgt. Ga zo door. Je kan het!! en goed om je heen kijken!!
Lieve groetjes, Catharina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!